La Fe prova un ecosistema intel·ligent en endoscòpia que integra al núvol 'hardware', 'software' i dades
03/11/2025
- L'objectiu és optimitzar l'atenció als pacients, així com la feina dels professionals
L'Hospital Universitari i Politècnic La Fe, l'Hospital del Mar i el Clínic de Barcelona són els únics centres espanyols que participen en la cocreació d'un programa pilot d'endoscòpia intel·ligent basat en intel·ligència artificial (IA) en el núvol promogut per una empresa de tecnologia mèdica.
La iniciativa Olysense CAD/AI, liderada en La Fe a través del seu Institut d'Investigació Sanitària, busca millorar l'atenció mèdica mitjançant un ecosistema que integra maquinari, programari, dades i anàlisi en temps real.
El sistema, en fase de proves des de fa any i mig, permet gestionar personal, logística i dades clíniques com nombre d'exploracions, durada de proves, diagnòstics i tractaments, entre d'altres. L'objectiu últim és optimitzar l'atenció als pacients, així com la feina dels professionals.
Un dels focus principals és la detecció precoç de càncer colorrectal mitjançant l'anàlisi de pòlips sospitosos. Aquesta funcionalitat ja està implantada a la Fe.
En el futur, es preveu incorporar altres dues eines: per identificar displàsia en pacients amb esòfag de Barrett —una condició que eleva el risc de càncer esofàgic— i per avaluar l'activitat de la colitis ulcerosa, una patologia inflamatòria que també incrementa el risc de càncer colorrectal.
En tots els casos, la IA actua com a suport clínic, com un "segon parell d'ulls experts" que assisteix a l'endoscopista en la presa de decisions dins d'un ecosistema al núvol que permet automatitzar informes, analitzar dades i millorar la precisió diagnòstica. A més, conviu i interactua amb els sistemes tecnològics ja implantats en La Fe", ha indicat el cap de secció de la Unitat d'Endoscòpia Digestiva de La Fe, Vicente Pons.
En este sentit, "facilitarà significativament l'elaboració d'informes endoscòpics en identificar automàticament les lesions i les seves característiques, i generar una descripció autònoma en l'informe. No obstant això, el criteri clínic de l'endoscopista prevaldrà sempre com a autoritat final en la interpretació i validació de l'informe", ha afegit el doctor Pons.
Galeria d'imatges

La Fe prova un ecosistema intel·ligent en endoscòpia que integra al núvol 'hardware', 'software' i dades
×