Noticies

Sanitat celebra en La Fe la jornada anual de qualitat assistencial centrada en la humanització del sistema sanitari

30/10/2025

Sanitat celebra en La Fe la jornada anual de qualitat assistencial centrada en la humanització del s

•    L'objectiu és crear un espai d'aprenentatge per a compartir propostes i desafiaments ètics per a millorar l'atenció als pacients
•    Durant l'esdeveniment s'ha presentat el nou Pla d'Humanització 2025-2028 de la Conselleria de Sanitat

La Jornada Anual de Qualitat Assistencial amb el lema 'La Humanització del Sistema Sanitari 2025-2028: Atenció Centrada en les Persones', organitzada per la Conselleria de Sanitat s'ha celebrat en l'Hospital Universitari i Politècnic La Fe i en ella s'ha abordat la humanització del sistema de salut i s'han avaluat els avanços en qualitat assistencial.

La jornada, que comptava amb 900 inscripcions, ha servit per a promoure una reflexió multidisciplinària sobre la qualitat, la humanització i la bioètica. Ha comptat amb la participació de professionals sanitaris, equips de gestió, pacients i associacions. Tots han coincidit a assenyalar que la verdadera qualitat es definix per l'impacte positiu en la vida de les persones i que el que no es mesura, no es pot millorar.

Durant la inauguració, el secretari autonòmic de Planificació, Informació i Transformació Digital de la Conselleria de Sanitat, Bernardo Valdivieso ha destacat “el paper fonamental de la transformació digital per a poder oferir una medicina personalitzada. Cal automatitzar els processos que no aporten valor i tasques rutinàries per a dedicar-nos a l'important i és fonamental comptar amb ferramentes d'avaluació per a poder mesurar la qualitat”. Al mateix temps ha recordat que “sense els professionals la tecnologia no pot funcionar”.

La directora general d'Informació Sanitària, Qualitat i Avaluació, Julia Calabuig ha destacat “la importància d'esta trobada com a espai de reflexió compartida, on els professionals poden posar en comú experiències i avançar cap a un model assistencial més humà, equitatiu i centrat en les persones”. “Humanitzar el sistema sanitari no és un complement, sinó una condició imprescindible per a garantir una atenció de qualitat”, ha afegit.

Per part seua, el gerent de l'agrupació sanitària interdepartamental *ASI València Sud, que integra els departaments de salut La Fe i Arnau de Vilanova, José Luis Poveda ha insistit que “darrere de cada indicador i de cada dada hi ha una persona i que el verdader valor no es mesura en percentatges sinó en l'efecte que provoquem en les persones”.

Pla d'Humanització 2025-2028

Durant l'esdeveniment, declarat d'interés sanitari, s'ha presentat el nou Pla d'Humanització 2025-2028 promogut des de la Conselleria de Sanitat amb la fi última de millorar l'experiència dels i les pacients, enfortir la comunicació entre estos i els professionals, i fomentar la participació de familiars i cuidadors.

El Pla d'Humanització busca superar el distanciament entre humanisme i ciència mitjançant quatre línies estratègiques, 21 objectius i 83 plans d'acció concrets. La iniciativa inclou des de la formació contínua de professionals fins a l'adequació d'espais hospitalaris, passant pel reconeixement del personal sanitari com a “generador de valor. Entre els principis rectors del pla destaquen la dignitat, l'empatia, la participació ciutadana i —amb especial èmfasi— la tecnologia al servici de les persones, i no al revés. 

Es tracta d'un pla molt ambiciós que contempla una avaluació anual intra i interdepartamental. A més de la relació respectuosa professional-pacient, el pla posa el focus en una adequació dels entorns sanitaris perquè és molt important que el pas del pacient pel sistema sanitari siga còmode, accessible i que li reporte benestar. 

La jornada també ha servit per a avaluar el Pla de Qualitat Assistencial i Seguretat del Pacient 2022-2025, que ha mostrat una evolució positiva en els 24 departaments de salut valencians i cinc hospitals de llarga estada analitzats. Els resultats han evidenciat avanços en notificació d'esdeveniments adversos, higiene de mans i cirurgia segura. 

El nou pla de Qualitat 2026-2029 amplia els seus objectius de 19 a 33 i incorpora 95 plans d'acció operatius, amb especial focus en la participació d'usuaris i la gestió del risc sanitari mitjançant solucions digitals. Cada departament haurà de constituir comissions d'humanització que coordinen grups de treball per a analitzar, proposar i avaluar millores, amb la fi última de garantir la participació de pacients i ciutadans. 

La jornada ha inclòs tres taules redones en les quals s'han exposat experiències concretes d'humanització. Entre les més innovadores, l'ús de xarxes socials com a ferramenta educativa en oncologia; la remodelació de les urgències de l'Hospital de Sagunt per a optimitzar l'experiència de pacients, acompanyants i professionals; i el ‘carnet d'astronauta’ de l'Hospital General d'Elx, que convertix les ressonàncies magnètiques pediàtriques en una ‘experiència espacial’ per a reduir la incertesa i inquietud dels més xicotets.

La veu del pacient ha protagonitzat una altra taula de la jornada abans del bloc dedicat a la bioètica, amb la intervenció de tres comités de bioètica autonòmics i la conferència de clausura sobre 'Humanisme Digital'.
 

Compartir

Galeria d'imatges

Sanitat celebra en La Fe la jornada anual de qualitat assistencial centrada en la humanització del sistema sanitari
Descargar imagen