La Fe i el Clínic lideren una línia innovadora per formar en Salut Mental els futurs metges
08/10/2024
- L´objectiu últim és millorar la capacitació de l´alumnat de Grau de Medicina per optimitzar l´atenció al pacient
- Un total de 156 alumnes de Medicina de la Universitat de València van provar el nou sistema el curs 2023/2024
- Aquest any acadèmic se suma alumnat i professorat de la Universitat Miguel Hernández d'Elx
L'Hospital Universitari i Politècnic La Fe i l'Hospital Clínic Universitari de València lideren un corrent innovador en la docència i l'avaluació de les pràctiques tutelades de Psiquiatria que els estudiants de Medicina realitzen als hospitals.
Especialistes en Psiquiatria que compaginen l'assistència hospitalària amb la docència a la facultat de Medicina de la Universitat de València van llançar el Projecte d'Innovació Educativa el curs passat. Este any acadèmic se suma la Universitat Miguel Hernández d'Elx, que també ha adaptat la iniciativa a les pràctiques clíniques de Psiquiatria.
"En essència, es busca optimitzar l´organització, comunicació i avaluació de les pràctiques de Psiquiatria que l´estudiantat del Grau de Medicina fa als hospitals, així com reduir l´heterogeneïtat formativa entre els centres sanitaris i millorar la satisfacció de l´alumnat", segons han coincidit a assenyalar els promotors de la iniciativa, Luis Miguel Rojo Bofill i Eduardo Jesús Aguilar García-Iturrospe, psiquiatres i professors universitaris a La Fe i el Clínic respectivament.
Per aconseguir estos objectius, els equips docents han creat una comunitat digital amb els estudiants, obert un canal de missatgeria instantània per afavorir una comunicació bidireccional més fluida i incorporat a la docència una pissarra digital on poder desenvolupar treballs col·laboratius. També s‟ha ampliat el sistema d‟avaluació.
Tradicionalment, l'alumnat exposava un cas clínic quan acabava el torn de pràctiques de l'especialitat perquè el professorat pogués valorar-ne l'aprenentatge. Amb este projecte, també poden optar per fer un vídeo de simulació en què un/a estudiant interpreta el rol de psiquiatre i un altre es fica a la pell d'un pacient amb l'objectiu de demostrar les competències adquirides, generar empatia i poder anticipar situacions reals.
"Una millor adquisició de coneixements i poder posar-se al lloc del pacient pot, a més, reduir l'estigma cap a les malalties mentals, millorant la seua assistència per part dels futurs facultatius", ha afegit el psiquiatre de La Fe i professor de la Universitat de València, Vicent Balanzá Martínez, que també col·labora en el projecte.
En la mateixa línia, segons el gerent del Departament de Salut La Fe, José Luis Poveda, “estrènyer llaços entre el món acadèmic i el sanitari és crucial en un hospital universitari i politècnic com La Fe; i les metodologies i els recursos docents innovadors, si ajuden a avançar cap a l'excel·lència, són benvinguts. Al final, es tracta d'optimitzar la formació als futurs metges i metgesses perquè això es tradueixi en la millor atenció als pacients”.
Durant el curs 2023/24, un total de 156 alumnes de Medicina de la Universitat de València van seguir aquestes innovacions formatives, que es mantenen durant el cicle acadèmic que ara comença.