Noticies

Personal sanitari es forma en La Fe per a prevenir i respondre davant potencials agressions físiques o verbals

30/01/2025

Personal sanitari es forma en La Fe per a prevenir i respondre davant potencials agressions físiques

  • Guàrdia Civil i Policia Nacional recomanen no portar a la bata ni deixar a la vista tisores o altres elements tallants o punxants
  • També és aconsellable distribuir el mobiliari deixant sempre una via d'escapament o mantenir la porta entreoberta en la mesura del possible

 

L'Hospital Universitari i Politècnic La Fe ha acollit dues sessions informatives sobre prevenció d'agressions al personal sanitari a les quals s'han inscrit 450 treballadors de l'agrupació sanitària València Sud. 

 

La formació ha anat a càrrec d'interlocutors policials sanitaris de la Guàrdia Civil i del Cos Nacional de Policia que han recordat que el personal sanitari és una autoritat i, per tant, qualsevol agressió que reba pel fet de ser-ho, amb independència de si passa dins o fora de l'entorn biomèdic, és un delicte i no una mera falta. 

 

Durant els tallers, Guàrdia Civil i Policia Nacional han detallat com prevenir i, en cas necessari, respondre davant d'una situació potencialment perillosa. Així, han recomanat, entre altres mesures, parar atenció a comportaments o actituds que puguen anticipar agressivitat per part d'un/a pacient, distribuir el mobiliari de la consulta garantint una via d'escapament per al personal sanitari, mantindre sempre almenys un metre de distància amb la persona atesa i no donar-li mai l'esquena ni deixar a l'abast de la seua mà elements punyents o tallants. 

 

Si hi ha sospites fundades, a més, s'aconsella no fiar l'atenció sanitària a un sol professional o, en la mesura del possible, deixar la porta de la consulta entreoberta per poder fugir o demanar ajuda si fora necessària. 

 

També pot resultar útil descarregar-se al telèfon mòbil l'aplicació AlertCops per contactar amb les forces i cossos de seguretat de manera ràpida, directa i discreta. 

 

Durant les trobades, els portaveus de les forces i cossos de seguretat han insistit en la importància de denunciar les agressions, ja siguen verbals, físiques o ambientals (per exemple, danys materials) per evitar alimentar una "sensació d'impunitat" que derive en una escala de violència. De fet, denunciar els fets a comissaria o a la caserna és imprescindible per a poder demanar protecció policial o una ordre judicial d'allunyament. 

 

En este punt, les persones expertes han coincidit a assenyalar que les agressions al personal sanitari creixen any rere any mentre que el percentatge de denúncies es manté baix. Per exemple, la Conselleria de Sanitat va rebre el 2023 un total de 1.192 notificacions d'agressions, majoritàriament verbals (87%), però només hi va haver 96 denúncies davant les forces i cossos de seguretat de l'estat.

 

Sobre això, el gerent de l'ASI i del departament de salut València La Fe, José Luis Poveda, ha lamentat l'increment de les agressions i ha destacat "la importància de cuidar els que tenen cura".

 

Els seminaris els organitza el servei de Prevenció de Riscos Laborals de la Fe, i s'alineen amb la campanya promoguda des de la Conselleria de Sanitat per a sensibilitzar sobre aquesta problemàtica.

Compartir

Galeria d'imatges