Activitat assistencial

Atenció en la Unitat d'Hospital a domicili

En la UHD s'atén pacients amb necessitats i problemes de salut que d'una altra manera requeririen atenció de tipus hospitalari i, sempre, per un període de temps limitat.

En l'actualitat, la UHD de la línia d'adults oferix assistència en el domicili a pacients amb malalties en fase avançada que requerixen cures pal·liatives, pacients crònics complexos amb reaguditzacions o en fase de desestabilització, pacients amb problemes de salut aguts que requerixen seguiment pròxim o tractaments parenterals específics, pacients en fase de posttrasplantament… entre altres problemes de salut.

Salida equipo domiciliaria La FeDe manera general, el seguiment en la UHD se sol dur a terme en dos modalitats:

· Modalitat d'alta precoç: l'atenció s'inicia a proposta d'un servici hospitalari, després d'un ingrés convencional a l'hospital i una vegada estabilitzat el pacient.

· Modalitat d'evitació d'ingrés: l'atenció s'inicia directament en el domicili a proposta habitualment d'Atenció Primària, consultes externes, servici d'Urgències, residències assistides… amb l'objectiu d'evitar trasllats i ingressos hospitalaris.

L'evidència científica disponible mostra que l'atenció en les UHD és equiparable a nivell clínic a l'oferida mitjançant una hospitalització convencional. Els anys d'experiència des de la seua implementació al nostre hospital avalen que es tracta d'una alternativa assistencial eficaç i eficient que evita ingressos, reduïx estades, garantix la continuïtat assistencial en el domicili i satisfà a pacients, familiars i professionals.

 

Atenció en la Unitat de Telemedicina

És una unitat formada exclusivament per infermeres gestores de casos que s'encarreguen de realitzar el seguiment a distància dels pacients inclosos en els programes de gestió de casos del Departament de Salut València La Fe.

Equipo Telemedicina La FeLa infermera gestora de casos realitza un seguiment del pacient, de la seua malaltia i símptomes associats mitjançant contactes per via telefònica o vídeo consulta de manera periòdica i programada en funció de les necessitats de cada pacient. L'atenció es caracteritza per ser:

· Integral i orientada al pacient i a les persones del seu entorn de cures al llarg de tot el procés de malaltia incloent el període final de vida.

· Proactiva en la identificació de descompensacions i en el foment de l'autocura allargant els períodes d'estabilitat.

· Coordinada amb altres recursos com UHD, urgències, equips d'atenció primària i servicis d'especialitats.

 

Actualment, en el Departament de Salut València La Fe es duen a terme diversos programes de gestió de casos:

  • Programa de gestió de casos de malaltia crònica orientat a persones amb malaltia crònica complexa.
  • Programa de gestió de casos de malaltia pal·liativa orientat a persones amb criteris de malaltia avançada, tant cròniques com oncològiques.
  • Programes de gestió de casos específics orientat a persones amb malalties neuromusculars i suport ventilatori en el domicili.

Els programes de gestió de casos s'articulen sobre la base de l'atenció coordinada entre els equips d'Atenció Primària, les infermeres gestores de casos de la Unitat de Telemedicina i els equips de la Unitat d'Hospital a domicili, als quals pot afegir-se la participació d'altres recursos sanitaris i socials de diferents nivells assistencials segons les necessitats que presente cada pacient.